Moonlight (2016)


Hiç anlamıyorum bu siyah kardeşlerimizdeki tribi, beyaz adam deyince kıyamet koparıyolar, kendi kendilerine 'niga'dır, 'siyah kıçın'dır, 'kara çocuk'tur, her şeyi diyolar. Üstelik lakap takmayı herkesten çok seviyolar gibi; ayıptır. Tıpkı genel evlerdeki hanım arkadaşların birbirine rahatça 'orospu' diyebilmeleri gibi galiba. Olan oldu boş vermişliği mi bu yani? Ya da mesela tembelimdir ama biri bana tembel desin istemem, öte yandan üç tembelle aynı ortama girdiğimizde birbirimize temboş dememiz kimseye koymaz, bu mu? Bu konuyu yeterince düşündüğümü düşünüyorum, geçiyorum.

Chiron'un hayatının üç evresini gösteren film, ilkokul çağıyla başlıyor. Gayet ezik bir çocuk olan Chiron, arkadaşları tarafından mütemadiyen tartaklanan ve buna karşılık veremeyen bir çelimsizdir. Uyuşturucu satıcısı Juan, bunu saklandığı bir köşeden çıkarıp yardım etmek ister. İçe kapanık Chiron'un ağzından laf almak çok kolay olmaz ama Juan ve sevgilisi Teresa ona çok nazik davranır. Ertesi gün de uyuşturucu bağımlısı annesi ile tanışılır. Little Man'in ürkek haline şaşmamak gerek. Lise çağlarında da çok bi değişiklik görülmez kardeşimizde, çocukluğundan beri 'ibne' diye dalga geçilen 'zenci'nin kimlik arayışı devam etmektedir. Üçüncü ve son evredeki hali ise koca adam olmuştur Chiron, artık adı 'Black'tir ve sokakların ağır abisidir.


Sinema okuyan öğrencilere verilen ve belirli bir konuya odaklanan ödevler gibi, sadece karakter yaratımı kasılmış, dramaturji ödevi gibi film. Biraz sıkıcı ama etkileyici de. Güzel gibi ama değil gibi de. Yani bu kadar çok dalda Oscar'a aday gösterilmesi ve dram dalında Golden Globe En İyi Film Ödülü'nü alması saçma bence.

Ayrıca Oscar adayları açıklandığında siyah sinemasının bu kadar ilgi görmesine şaşırdım; işte bu, Fences (2016), Hidden Figures (2016) falan komple siyah hikayesi. Hayır bi de çok keskin oluyo hikayeleri, filmlerde hiç beyaz tip olmuyo, komple dram oluyo, kahraman bile olsa bi eziklik oluyo, rep kesin oluyo.. Hah, rep şarkılar gibi filmler oluyo genelde, gereksiz sert.. İzlememeye karar vermiştim bu üç filmi ama Moonlight (2016) çok konuşuldu diye dayanamadım mesela. Sonra burada Teresa'yı oynayan kıza bayıldım, aynı kız Hidden Figures (2016)'te de oynuyormuş, onu da o sebeple izlerim, yine komple izlerim artık.


Filmin dikkat çekeni Juan rolüyle Mahershala Ali, Oscar'da En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu adayı. Chiron'un ayyaş annesi rolüyle Naomie Harris de Oscar'da En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu adayı. Teresa rolündeki güzellik Janelle Monae; bu da kim biliyonuz mu, yıllar önce Tightrope diye bi şarkıyla çıkan kız. Ne kadar tatlı ya ve artık oyuncu olmaya karar vermiş.. Chiron'u da kronolojik olarak: Alex Hibbert, Ashton Sanders ve Trevante Rhodes oynuyor. Oyunculuklar çok başarılı.

Tiyatro oyunu yazarı Tarell Alvin McCraney'nin bir hikayesinden uyarlanan filmin yönetmeni Barry Jenkins. Filme puanım 5/10.

300117